در این جوابیه آمده است: «هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما تابع مکانیزمی است که از جمله تقاضای ایرلاینها، طرح و تصویب در شورایعالی هواپیمایی، تایید وزارت راه و ترابری بوده و در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری مصوبه را به ایرلاینها ابلاغ میکند که اکنون هیچگونه تصمیمی در زمینه افزایش قیمت بلیت هواپیما بهگونهای که تیتر آن روزنامه به خواننده القاء میکند در دستور کار نیست».[بلیت هواپیما گران میشود]
در بخش دیگری از این پاسخ آمده است:« معاون وزیر راه و ترابری و سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری یکی از عوامل دخیل در خروج از وضعیت کنونی را آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ذکر کرده که این امر به معنای اتخاذ تصمیمی که لازمه آن این چنین تیتری باشد نبوده و اخیرا نیز مراحلی از روند ذکر شده طی نشده است».
توضیح همشهری:
1- رویکرد روزنامه همشهری در خبر مذکور به شیوه برخورد مسئولان بخش راه و ترابری به سوانح هوایی اخیر و نابسامانیهای موجود در ناوگان هوایی کشور معطوف بوده که با وجود هشدارهای کارشناسان مبنی بر نبود ایمنی و استاندارد لازم برای انجام پروازها و فرسودگی ناوگان هوایی کشور، همواره موضعگیری و دفاع دستاندرکاران این بخش را بهدنبال داشته است.
2- مطلب مذکور با اطلاع از فرایند چگونگی افزایش قیمت بلیت هواپیما تهیه شده اما با توجه به دفاع سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از این موضوع و دیدگاه وی در زمینه درخواست ایرلاینها برای تحقق این امر و سوابق اعمال این افزایش قیمت، بهنظر میرسد بر خلاف پاسخ روابط عمومی سازمان مذکور، اکنون برخی مراحل انجام چنین فرایندی طی شده و درصورت ارائه درخواست به شورایعالی هواپیمایی و تصویب امکان تحقق این امر وجود دارد؛
همانطور که افزایش پیشین قیمت بلیت هواپیما نیز با وجود اظهار بیاطلاعی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه چنین درخواستی تا آخرین لحظات تصویب آن در شورای مذکور، مخالفت سازمان حمایت مصرفکنندگان، ارجاع پرونده این تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی و صدور برخی احکام محکومیت در دادگاه رسیدگیکننده صورت گرفته و هنوز هم بدون اعلام هیچ خبری از نتایج نهایی بررسی این موضوع در سازمان تعزیرات، افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال میشود.
3- همچنین بهنظر میرسد در شرایطی که خانوادههای داغدار در سوانح هوایی اخیر کشور همچنان در غم از دست دادن عزیزان خود متالم بوده، تداوم مشکلات ناوگان هوایی، اطمینان و اعتماد مردم به سفرهای هوایی را از بین برده است و افزایش قیمتهای پیشین قادر به بهبود ارائه خدمات یا نوسازی ناوگان فرسوده هواپیمایی نبوده است، مشخص نیست دفاع سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش قیمت بلیت هواپیما بهعنوان راهکار حل مشکلات ناوگان هوایی و نوسازی این ناوگان تا چه حد قابل توجیه است. این در حالی است که اغلب کارشناسان ریشه مشکلات کنونی صنعت هوایی را در نبود تخصص، سوء مدیریت و تغییرات مداوم در این بخش قلمداد میکنند.
هواپیمای پوتین هم ایلوشن است
مسئولان وزارت راه و ترابری همچنان به ارائه توجیهات تعجبآور و غیرمنطقی برای گریختن از پذیرش کوتاهیها در قبال سوانح هوایی اخیر ادامه میدهند. توجیه جدید مسئولان هوایی کشور برای کاستن از فشارها در مورد سانحه هفته گذشته هواپیمای ایلوشن، این است که پوتین نخستوزیر روسیه نیز از هواپیمای ایلوشن استفاده میکند.
احمد مجیدی، معاون کارآفرینی و بحران وزیر راه و ترابری و رئیس کارگروه سوانح هوایی در این باره گفت: هواپیماهای روسی از نظر امنیت و ایمنی پرواز هیچ ایرادی ندارند تنها ظاهرشان زمخت است؛ هواپیمای ولادیمیر پوتین نخستوزیر روسیه هم ایلوشن است.
وی در گفتوگو با ایسنا درباره اینکه از هواپیمای توپولف و ایلوشن در کشورهای جهان بهعنوان هواپیمای ترابری استفاده میشود اما در ایران بهعنوان هواپیمای مسافربری بهکار میرود، گفت: هواپیمای ایلوشن چند نوع است و ایلوشن 62 هواپیمای مسافربری است.